۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
کد خبر: 940598

به‌دنبال دیکته قدرت در خزر

مهدی بختیاری، کارشناس ارشد مسائل دفاعی

​​​​​​​مهم ترین مسئله دکترین نظامی ایران، بحث بازدارندگی است؛ طبیعتاً هرچقدر قدرتمند باشید، ظرفیت‌های بیشتری را به نفع منافع ملی کشور می‌توانید فعال کنید. با حضور تجهیزات قوی‌تر و افزایش قدرت بازدارندگی است که می توان اهداف بیشتری را محقق کرد.

نیاز به دفاع از کشور، امری طبیعی است. اگر کشور قدرتمندی نباشید، ممکن است کشورهای دیگر به این سمت بروند که به منافع شما طمع کنند. اگر شما قدرت داشته باشید، می‌توانید جلو بسیاری از مشکلات مخاطره‌آمیز را بگیرید.

در روزهای اخیر شاهد الحاق ناوشکن «دیلمان» به نیروی دریایی ارتش بودیم. ناو دیلمان، پنجمین محصول از پروژه موج است که نخستین آن جماران بود و در بندرعباس مستقر شد.  پس از آن دنا و دماوند، در شمال ایران وارد ناوگان شدند. البته متأسفانه در سال۹۶ این ناو دچار سانحه شد. در حال حاضر تنها محصول پروژه موج در شمال کشور، دیلمان است. دیلمان به لحاظ ظاهری، وزن و اندازه و تا حد زیادی شکل، شبیه نمونه‌های ماقبل خود است، اما چند ویژگی برتر، نسبت به نسل قبلی خود دارد. به عنوان مثال نمونه های قبلی، در سیستم رانش دو موتوره، دو پروانه‌ای و توربوشفت است، اما دیلمان چهار پروانه و چهار شفت دارد و رادار بهتری دارد و در آینده نزدیک، قرار است به سامانه‌های موشکی عمودپرتاب مجهز شود که اگر اتفاق بیفتد، نخستین محصولی است که این ویژگی را دارا خواهد بود که این خصوصیت بسیار مهم است.

باید توجه داشت موقعیت دریای مازندران بسیار مهم و راهبردی است. ایران در ساحل این دریا با پنج همسایه مشترک است. این دریاچه، منابع انرژی زیادی دارد که بخش زیادی از آن‌ها، به بهره برداری نرسیده است و ظرفیت بالایی وجود دارد که از قضا، بخش عظیمی از آن به لحاظ انرژی با عمق بیشتر و ظرفیت بالاتر در نزدیکی ایران قرار دارد. به عبارت دیگر قسمت‌های پراهمیت‌تر در جنوب این دریا قرار دارند که در مجاورت کشورهایی نظیر ایران، ترکمنستان و آذربایجان است و منابع عظیم انرژی در این میدان واقع شده است.

چند سال پیش اجلاسی برگزار شد که کشورها متعهد شدند از نظامی شدن و امنیتی شدن دریای خزر پرهیز کنند و قرار شد، اجازه ورود کشورهای خارجی به این دریا داده نشود. اما برای دفاع از منافع ملی و حراست از آن، لازم است قدرت بازدارندگی افزایش یابد. حتی اگر کشورها به‌دنبال صلح باشند، زمانی می‌توان با آرامش در صلح حرکت کرد که دست برتر را در قدرت داشته و قدرت بالاتری در اختیار داشته باشیم. بنابراین نیاز است توانمندی‌های خود را مانند همسایگانمان قوی کنیم.

در دهه‌های قبل، نیروی دریایی به‌خصوص در شمال، توانمندی زیادی نداشت و بیشتر شناورهای مستقر در خزر ذیل گارد دریایی تعریف شده بود، اما پس از انقلاب، به‌ویژه از دهه ۷۰ تصمیم گرفته شد توانمان در دریای خزر ارتقا یابد. تا اینکه ناوشکن دیلمان به این دریا ملحق شد و ارتقای چشمگیری در ناوگان دریایی به وجود آمد.

هنوز یادمان نرفته چند سال پیش وقتی درگیری کوچک و محدودی میان آذربایجان و ایران به‌وجود آمد، نشان داد لازم است برای دفاع از منافع خود ناوگان خود را نیز تقویت کنیم.

هرچند دریای خزر بسیار مهم است، اما مانند خلیج فارس حالت نظامی- امنیتی ندارد ولی قطعاً از حیث ژئوپلتیک، جایگاه استراتژیکی دارد. ایران باید برای افزایش قدرت بازدارندگی خود، نیروهای دریایی‌اش را تقویت کند و باتوجه به مسئولیت ارتش در این منطقه، حضور این ناوشکن، آغاز بسیار خوبی برای حرکت جدی دریایی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.